About Me

Mitt foto
kristine drake
Oslo, Norway
Vis hele profilen min
Drevet av Blogger.

Følgere

mandag 14. februar 2011

Flokkdyr og feel-bad-dager...!

På selveste Valentine’s Day, og dagen etter Mors Dag kom jeg plutselig til en erkjennelse etter at jeg fikk en sms her forleden fra en gammel flamme som ville ha noen tips om hvordan man starter en blogg: han skrev at jeg hadde fylt ham med inspirasjon...! Utrolig hva litt anerkjennelse fra en tidligere fling gjør..! Ok: det ble ikke han og jeg, men tydeligvis har vi såpass respekt oss i mellom at vi regnes som venner og kan la oss inspirere av hverandre. Da var altså den relasjonen ikke bortkastet: man har berørt og blitt berørt, og selv om man kanskje var gretten der halftime kom man ut i balanse og blir spurt til råds fordi man åpenbart er inspirerende..! (Yay!!) Og kan omgås i begrenset grad med varme og humor. Da kan jeg stryke punktet 'Skvær opp og bli venn med en eks' fra nyttårsforsett-listen: check!!!!

Likevel kan jeg ikke si at jeg med gledesfylt hjerte ser ballonger og diamanter på plakater i hele byen inn i hvitøyet på den mest kjærlighetsfulle dagen i året: mest føler jeg en stor trang til å brekke meg lett og finne en stabel dvd’er og dra ned persiennene. Altså, la meg presisere: jeg er ikke engang lei meg for at jeg har feilet i forsøket på å skape et vellykket forhold på denne dagen,- jeg blir bare akkurat like irritert og oppgitt av dette oppkonstruerte lykkevåset som jeg blir når alle i hele landet  blindt skal følge low-karb-kurer (som SELVFØLGELIG IKKE virker!) eller på død og liv presse seg inn i tighte ridestøvler enten det er kledelig, eller ytterst, YTTERST ukledelig bare fordi det er det som er på coveret av Henne eller KK! Jeg gjør simpelthen opprør mot at en gjeng tomsete og overfladiske amerikanere skal definere hvor lykkelig eller vellykket jeg er når jeg får denne utrolig overfladiske “over-there”-tradisjonen tredd nedover hodet: det er Gud hjelpe meg nok av nordmenn som gjerne hjelper meg med å føle at jeg har feilet fullstendig i jakten på kjærligheten de andre 364 dagene i året..!!

For eksempel: Jeg er kanskje ikke kjent for å ta de beste valg mtp kjærester, noe som stadig fører med seg uforutsett og strevsomt drama, uten sammenligning med ovennevnte sjarmtroll forøvrig..! Men jeg har til gjengjeld blitt fortalt at jeg har blitt latterliggjort fordi det stadig er en havarert relasjon i mitt liv som fører til et ledig sete på en eller annen ferietur...! Som da igjen må fylles av en eller annen venninne og betales av meg med mitt etterhvert ganske så bunnskrapte visakort..! Ser forsåvidt at det kan oppleves fornøyelig fra utsiden å se på at noen optimistisk forsøker å få et forhold til å fungere gang på gang for så å feile igjen og igjen, og det er sikkert lett å sitte på utsiden å dømme. Og la meg da straks få gratulere med glansbildetilværelsen din som skaper en slik herlig og grell kontrast til mitt personlige havari: men la meg i samme åndedrett få nevne at ikke alle er like heldige...! Det er ikke alle som kommer fra trygge, harmoniske hjem med sikker økonomisk forankring, lune familietradisjoner og en pappa som betaler hvis regningsbunken blir for overveldende. Noen av oss kommer fra ustabilitet og lunefullhet og har måttet bruke tid på både å bli voksne og å lære å knytte verdifulle og stabile relasjoner.

Jeg identifiserer meg tidvis usedvanlig sterkt med dovendyret Sid i Istid. En pæreformet, glad dust som til stadighet blir “glemt” av flokken sin og like optimistisk og positivt går på med friskt mot og  forsøker å knytte bånd med en mammut og tiger fordi han nekter å gå gjennom livet alene! En veldig god venninne av meg pleier å si: “Beggers can’t be choosers!”. Eller som Sid ville sagt: “Når man e’ utrrrrydddddningstrrrrruættt kan man ikkje værrre krrrresen..!” Så da prøver man å skape seg et forhold etter prisippet “Man tager hva man haver”...! Jeg ser forsåvidt at det er en plan med opp til flere svakhetspunkter....

Hele denne tiraden begynte med at den tidligere nevnte “nåværende vennen min” proklamerte at han hadde avlyst Valentine’s Day. Glad og inspirert som jeg ble av dette utrolig positive utspillet, vil jeg i samme slengen foreslå at vi også avlyser fars-og morsdag, de oppkonstruerte “dette-er-den-ofisielle-datter-eller-sønn-dagen” (som forøvrig har kommet opp ca 7 ganger det siste kalender-året fra perifere facebookvenner) og alle andre handelsstand-skapte feel-bad-dager mens vi er i farta...!

Med vennlig hilsen Kristine, optimistiske-dovendyr-entusiast!

0 kommentarer:

Populære innlegg